Friday 28 October 2011

PENGAJARAN TATABAHASA

Pengajaran Tatabahasa bagi saya sukar untuk disampaikan kepada murid. Murid juga kurang mahir dan sukar untuk menguasai pembelajaran tatabahasa ini. Penggunaan tatabahasa yang tidak betul menyebabkan murid tidak dapat menulis karangan dengan baik.
Dalam pembelajaran tatabahasa ini, tujuan pelajar tersebut adalah penting. Kalau pelajar mempelajari tatabahasa dengan memikirkan bahawa pembelajaran paradigma, pola, rajah-rajah tertentu sebagai tujuan pembelajaran itu sendiri, maka itulah yang dikuasainya. Usaha seperti ini tidaklah bermakna langsung. Tetapi sekiranya mereka mempelajari segala rumusan tatabahasa, pola dan paradigma-paradigma tersebut dengan maksud untuk menyampaikan pemikiran dan mesej dengan memilih kata nama, kata kerja atau kata sifat tertentu, dan mereka dapat menentukan makna dan maksud tertentu, maka ternyata ada manfaatnya. Kalau itulah yang dijadikan matlamat di dalam pengajaran tatabahasa tersebut mempunyai kepentingan besar. Pengajaran bahasa telah semakin menyedari bahawa pendekatan kognitif mestilah memberi kepentingan tertentu. Pembelajaran bahasa perlulah mencari satu sistem tatabahasa yang dapat menjelaskan struktur bahasa supaya pelajar dapat menggunakan untuk menghasilkan ujaran sendiri. Ada beberapa tujuan lain, dan ini disenaraikan di bawah.
1. Pengetahuan mengenai tatabahasa biasanya menjadi asas di dalam logik.
Mereka yang mengetahui tatabahasa akan dapat menyusun hujahan-hujahan di dalam bahasa yang rapi.
2. Kefahaman tatabahasa membolehkan pelajar bertutur (dan mengarang)
dengan lancar, terang dan mudah difahami oleh orang lain.
3. Kefahaman tatabahasa membolehkan pelajar dapat memahami dengan
lebih jelas akan pengertian sesuatu perkataan atau ayat dengan menganalisis kedudukannya.
4. Kefahaman tatabahasa berguna kepada orang-orang dewasa atau pelajar-
pelajar di peringkat tinggi, terutama apabila belajar bahasa asing, kerana mereka lebih sukar belajar menerusi rumusan yang tertentu.
5. Kefahaman tatabahasa adalah penting untuk peperiksaan kerana soalan-
soalan bahasa yang khusus mengenai tatabahasa.
6. Kefahaman tatabahasa membolehkan pelajar menentukan sama ada
sesuatu ayat itu betul atau tidak mengikut rumusan tatabahasa bahasa itu.

Tuesday 18 October 2011

Biasakan Yang Betul dan Betulkan Yang Biasa

                             Mari kita betulkan kesalahan ejaan.


                                    SALAH                                   GUNALAH YANG BETUL

        Adakala                                        Ada kala
          Agreget                                        Agregat
          Analisa                                         Analisis
         Anti dadah                                    Antidadah
         Atlit                                             Atlet
        Back-drop                                     Latar pentas
         Bandaraya                                    Bandar raya
          Baucer                                         Baucar
         Bowling                                       Boling
    Cahayamata                                 Cahaya mata
       Catit                                            Catat
        Chek -in                                       Daftar masuk
        Definasi                                       Definisi
      Di kalangan                                  Dalam kalangan
     Efisyen                                        Efisien
        Ekspress                                      Ekspres
        Emel                                           e- mel
        Fax                                              Faks
      Insuran                                        Insurans
        Istirehat                                      Istirahat
        Komisyen                                     Komisen
       Kadang-kala                                 Kadangkala
        Justeru itu                                   Justeru,
        Losyen                                        Losen
       Matapelajaran                              Mata pelajaran
        Mee goreng                                  Mi goreng
       Menjolok mata                              Mencolok mata
       Merbahaya                                   Berbahaya
       Mesyuarat Agong                           Mesyuarat Agong
        Penghawa dingin                           Penyaman udara 
        Perkarangan                                 Pekarangan
        Perlantikan                                   Pelantikan
        Perletakan                                    Peletakan
        Roadshow                                    Jerayawara
        Sekaligus                                     Sekali gus
        Sehubungan itu                         Sehubungan dengan itu
       Skima                                          Skema
       Sosio ekonomi                               Sosioekonomi
        Spesis                                          Spesies
        Tauladan                                      Teladan

Thursday 13 October 2011

TID (Program Mengenal Pasti Bakat Sukan)




Setiap sekolah akan menjalankan pelbagai program untuk murid-murid tahun 6 selepas peperiksaan UPSR. Sebagai seorang guru Pendidikan Jasmani dan Kesihatan  baru -baru  ini saya telah jalankan Ujian TID untuk murid-murid tahun 6 yang dijalankan selama 2 hari.
Apa itu ujian TID ?
 Program TID ialah program mengenalpasti bakat sukan peringkat sekolah. Ujian ini terbahagi kepada 2 iaitu Ujian Antrophometrik dan Ujian Kecergasan.
Terdapat  4 komponen dalam Ujian Antrophometrik 
a) Ketinggian Berdiri
b) Ketinggian Duduk
c) Panjang Depa
d) Timbang Berat


Ujian Kecergasan
a) Ujian Lari Pecut 40 meter
b) Ujian Jangkauan Melunjur

SALAM PERKENALAN

Salam perkenalan buat semua.Sudah sekian lama akhirnya berjaya juga mewujudkan blog ini.Apa yang disampaikan diharapkan dapat menjadi panduan dan juga sebagai perkongsian ilmu .Sebagai seorang guru banyak cabaran dan pengalaman yang saya  tempuhi sepanjang berkhidmat sebagai seorang guru hampir 15 tahun. Tugas sebagai seorang guru bukan sahaja mengajar malah mendidik generasi muda yang bakal menjadi pewaris negara.Pemuda harapan bangsa,pemudi tiang negara. Begitu berat tanggungjawab dan amanah yang perlu dilaksanakan sebagai seorang guru.Guru yang berdedikasi guru yang bukan sahaja mencurahkan ilmu kepada pelajarnya malah harus peka dengan perubahan semasa dan menyesuaikannya secara bijak bagi menangani masalah pengajaran dan pembelajaran terutama yang berkaitan disiplin pelajar.

Pada amnya guru perlu pakar atau profesional dalam segala bidang. Untuk menjadi seorang guru yang profesional seseorang guru itu perlu menekankan tiga aspek penting dalam dirinya iaitu kepakaran, pengetahuan dan pembentukan sahsiah. Peranan guru juga adalah membina murid menjadi modal insan kepada diri, keluarga, masyarakat , negara serta agama. Guru yang cemerlang mampu melahirkan modal insan yang berketrampilan dan negara sudah tentunya menerima impak yang besar.